اسلام و تکنولوژی

اخبار ، کتاب ، نرم افزار ، عکس و مطالب دینی

اسلام و تکنولوژی

اخبار ، کتاب ، نرم افزار ، عکس و مطالب دینی

جایگاه اینترنت در کلام مقام معظم رهبری

علومی که منشاء اهل بیتی نداشته باشد و یا اهل بیت در آن نظر نداده باشند ، علم دارای زباله خواهد بود . و زمانی استفاده از این علوم خطرناک می شود که زباله ی آن ، زباله ی سمّی باشد که در این صورت استفاده از آن هم برای فرد و هم برای جامعه مضر می باشد اگرچه ممکن است فوائد فراوانی هم داشته باشد .اینترنت از آن دسته تکنولوژی هایی است که اساس راه اندازی آن در تشکّلی نظامی با اهدافی غیر از تولید علم ، به بهره برداری رسیده است و استفاده ی از آن باید با ملاحظات فراوانی صورت بگیرد.برای دریافت این معنا باید به سابقه ی اینترنت اشاره ای داشته باشیم و پس از تامل در این سابقه ، به اصل بحث بپردازیم .


منبع : مداحی


مقدمه و مقالۀ کامل در ادامه مطلب :

مقدمه:
اینترنت از آن دسته فن آوری هاییست که استفاده ی از آن به عنوان ابزاری برای تبادل اطلاعات در سطح کلان در نقاط مختلف جهان ، راه اندازی گردید .
پس از راه اندازه ی پروژه ی اسپوتنیک 1 توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1957 میلادی و پرتاب ماهواره ی PS1 به فضا به جهت مخابره ی سیگنال های رادیویی به نقاط مختلف زمین که مهمترین رویداد قرن بیستم محسوب شده و به عنوان یکی از بزرگترین عناوین رشد دانش و فن آوری در تاریخ زندگی بشر ، شمرده می شود ؛ ایالت متحده ی آمریکا با ایده گرفتن از این پروژه پس از به صدا در آمدن زنگ خطری از جانب شوروی، با تاسیس موسسه ی " آرپا " که زیر مجموعه ای از وزارت دفاع ایالات متحده ی آمریکا بود ؛ اداره ی فن آوری اطلاعات را تاسیس نموده و بالاخره لارنس رابرتس توانست در سال 1969 اولین اتصال شبکه ای را در کالیفرنیا به جهت استحکام و مقاومت نیروی هوایی آمریکا در برابر حوادث ، برقرار نماید .
پس از حدود 18 سال ، آزمون ،خطا و کار عملیاتی توسط موسسه ی " آرپا " و با حضور برخی دانشمندان انگلیسی ، در سال 1988 اولین پروژه ی اقتصادی – تجاری برای بهره برداری از اینترنت در دنیای تجارت 1 رونمایی شد.
در سال 1991 استفاده از اینترنت پس از گذشت حدود 4 سال ، در دسترس همگان قرار گرفت و در سالهای 1996 و 1997 رشدی انفجاری داشت .که پس از گذشت حدود 11 سال از رشد انفجاری آن بر اساس آمار و ارقام ، کاربران اینترنت به حدود دو میلیارد نفر رسیدند که 80 درصد آن را قشر 14 تا 25 سال تشکیل می داد و این عدد یعنی حدود یک سوم جمعیت کره ی زمین .
اگرچه در این مختصر قصد ندارم به سابقه ی اینترنت اشاره نمایم اما پرداختن به این حداقل ضروری مینماید که بدانیم این پروژه ی عظیم ، تحت نظر یک نهاد نظامی به نام وزارت دفاع ایالات متحده ، به جهت تامین امنیت پروزاهای نیروی هوایی آمریکا و نیز مقاوم سازی و آسیب ناپذیری آن ، راه اندازی گردید . بدین معنا که این تکنولوژی اگر قدرت دفاع نیوری هوایی آمریکا را افزایش می دهد ، می تواند یک ابزار نظامی جهت مقابله با تهدیدها و ایضا تبدیل آن تهدیدها به فرصت های نظامی موثر باشد .
بلافاصله پس از آن وارد دنیای تجارت شد و پس از آن در دسترس کاربران عمومی قرار گرفت .2
امروز پس از گذشت حدود 50 سال از کلید زدن این پروژه می گذرد و بر اساس آمار و ارقام در سال 2009 حدود یک سوم جمعیت کره ی زمین با این تکنولوژی به طور مستقیم در ارتباط هستند و دستیابی به آن با توجه به فراوانی رایانه های شخصی ( در انواع مدل های قابل حمل و غیر قابل حمل ) همچنین  تلفن های همراه و یا استفاده از شبکه های بی سیم، بسیار راحت می باشد به طوریکه می توان در همه جای دنیا ، اینترنت را در کنار خود داشت . با توجه به فراهم بودن مقدمات اتصال به شبکه ی جهانی ، استفاده از اینترنت ، امروزه در بخش های مختلف امکان پذیر شده است .
استفاده هایی همچون  :
1 – بازار بزرگ برای شرکت ها برای فروش محصولات خود
2 – خرید و فروش در سطح کلان و اشتغال به تجارت
3 – تبلیغات
4 – انتشار اطلاعات تجاری ، اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، علمی و ...
5 – معرفی شخصی
6 – انتشار اخبار
7 – سرگرمی و بازی
8 – تسریع ارتباطات
9 – کاهش هزینه ها در برقراری ارتباطات
10 – به اشتراک گذاری ایده ها به صورت رایگان ، کم هزینه و به سرعت
11 – دوست یابی
12 – بوجود آمدن جنبش های نرم افزاری
13 – انتشار اسناد محرمانه
14 – گسترش همکاریهای سیاسی
15 – هکرها و نفوذ کننده ها
16 – انتشار فرهنگ قومی و ملیتی
17 – استفاده های جاسوسی
18 – ترویج فساد و فحشاء
و ده ها استفاده ی دیگر که در این مختصر نمی گنجد .
با توجه به این حجم تبادل اطلاعات ، دقت به آماری که حدود 6 سال قبل انتشار یافت ، کمی قابل تامل می باشد . این آمار فوق العاده تکان دهنده بود.گوشه هایی از متن خبر که مربوط به آمار ذکر شده در سال 84 می باشد ، بدین شرح است :
«نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، کاربران اینترنت بیش از همه به دنبال تصاویر زنان و راه‌های تقلب در بازی‌های رایانه‌ای هستند. تحقیق مؤسسه «وردترکر» نشان می‌دهد که ده سال سرمایه‌گذاری در اینترنت به رشد و تکامل این رسانه کمک کرده ولی کاربران عمدتا به دنبال چیزهای پیش و پا افتاده می‌گردند.
این پژوهشکده با بررسی واژگان مورد جستجوی کاربران اینترنت به این نتیجه رسیده است که اسامی زنان معروف در صدر فهرست ۳۰۰ کلمه پرجوینده قرار دارد. مثلا در ۱۹ جولای، «جسیکا سیمپسون»، خواننده آمریکایی در صدر ایستاد. «جسیکا آلبا» هنرپیشه، «دانیلا هانتوچووا» تنیسور و «پاریس هیلتون» بازیگر سینما و تلویزیون، به ترتیب دوم، چهارم و پنجم شدند.»
و قسمت دردناک این گزارش وقتی تکمیل می شود که در ادامه ی آن آمده است :
« این نتایج ، موجب نگرانی کارشناسان ، درباره رفتارهای اینترنتی کاربران شده، مخصوصا این‌که «وردترکر» کلمات مورد نظر افراد علاقه‌مند به سایت‌های هرزه‌نگاری را دنبال نمی‌کند. ناظران می‌گویند، در صورت افزودن آن واژگان، می‌توان فهمید که کاربران شاهراه جهانی اطلاعات،منحرف شده‌اند.»
با توجه به این مقدمه و تامل در آماری که موسسه ی فوق الذکر به انتشار آن پرداخت ، این سوال در اذهان ایجاد می شود که :
چرا پنتاگون به راه اندازی چنین پروژه ای که به زعم برخی کارشناسان بزرگترین سامانه ی طراحی شده به دست بشر می باشد ؛ دست زد ؟
جواب این سوال را باید از یک کارشناس که در مسائل سیاسی ، تجاری ، فرهنگی و امنیتی تخصص دارد بپرسیم . به نظرم رسید کسی در ایران جز مقام معظم رهبری ، در همه ی موارد فوق ، کارشناس درجه ی یک نباشد . به همین دلیل به جستجو در سخنان معظم له پرداختم تا ببینم آیا حضرتش ، سخنانی را در این زمینه ایراد فرموده اند یا خیر . با جستجو در سخنان مقام معظم رهبری ( که به اعتقاد بنده ، در همه ی زمینه ها به عنوان رهبری فقیه و مجتهدی جامع الشرایط که سکاندار منصب ولایت فقیه نیز هستند و ایضا باید سخنان ایشان چراغ راه و گره گشای در تمام مسائل باشد ) به نتایجی رسیدم که معظم له در مقاطع مختلفی از واژه ی اینترنت استفاده نموده اند .
که جهت استفاده ی مناسب ، تیتر وار خدمتتان ارائه می گردد :
1 – ابزاری برای تهاجم به تفکرات اسلامی و به خصوص تفکرات شیعی
2 –ابزاری برای تهاجم خاموش به مبانی شیعی  با تبلیغات فرنگی
3 – اینترنت از جمله عوامل فساد بر انگیز فرهنگی
4 – ابزاری برای ترویج فرهنگ غربی
5 – ابزاری برای نشر افکار باطل و شبهات
6 – ابزاری در خدمت برقراری سلطه ی جهانی توسط قدرت ها
7 – ابزاری برای کاشت بذر فرهنگی در جوامع
8 – ابزاری در خدمت استکبار برای هدف قرار دادن افکار روشن
9 – ابزاری برای براندازی انقلاب اسلامی ایران
10 – ابزاری برای تسریع تبادل اطلاعات ، آراء و تبادل اندیشه ها
11 – اینترنت ابزاری برای تبلیغ اما نه به قداست منبر
12 – تکنولوژی ای که روحانیت باید از آن استفاده کند
13 – اینترنت ابزاری در خدمت ناتوی فرهنگی
14 – اینترنت ابزاری در خدمت اهداف سیاسی آمریکا جهت سلطه بر خاور میانه
15 – اینترنت ابزرای جهت ارتباط با عناصر خود فروخته ی سیاسی

که حساسیت تیترهای فوق در مشروح سخنان ایشان بیشتر درک می شود

 


1 – اینترنت ابزاری برای تهاجم به تفکرات اسلامی و به خصوص تفکرات شیعی :

امروز دشمن از همه روشها استفاده مى‏کند. من دیروز در جمع جوانها مى‏گفتم که امروز صدها سایت اصلى و هزاران سایت فرعى در اینترنت وجود دارد که هدف عمده‏شان این است که تفکّرات اسلامى و بخصوص تفکّرات شیعى را مورد تهاجم قرار دهند. تهاجم هم تهاجم استدلالى نیست؛ از روشهاى تخریبى و از روشهاى روانشناسانه و غیره استفاده مى‏کنند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى‏-27/11/1379


2 –اینترنت ابزاری برای تهاجم خاموش به مبانی شیعی  با تبلیغات فرنگی :

این تبلیغات فرنگى و این تهاجم فرهنگى چیز جدیدى نیست؛ آنچه که جدید بود - که ما در این چند سال بر روى آن تکیه کردیم - روشهاى نویى بود که در داخل کشور شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. در دنیا تهاجم فرهنگى علیه انقلاب، از تهاجم سیاسى و اقتصادى سریعتر و همه‏گیرتر و همه‏جایى‏تر بود. انواع و اقسام کارها را کردند؛ چقدر علیه اسلام و انقلاب و مبانى اسلامى و مبانى شیعى، که فکر مى‏کردند در پدید آمدن این انقلاب نقش داشته، فیلم ساختند - که امروز آن را به رایانه و اینترنت هم کشانده‏اند - و همه کارهایى را که مى‏توانستند، انجام دادند؛ براى این‏که جلوِ این سخن نو را - یعنى این‏که باید قدرت سیاسى در کشور در دست انسانهاى پرهیزگار و عادل باشد و شرط این اقتدار سیاسى، پرهیزگارى و عدالت باشد - بگیرند. این سخن نو چیزى است که هر صاحب قدرتى را در دنیا تکان مى‏دهد و هر دستگاهى را که از قدرت، انتفاع مادّى مى‏برد، دچار وحشت مى‏کند. لذا همه جاى دنیا با این فکر مخالفند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى‏-27/11/1379


3 – اینترنت از جمله عوامل فساد بر انگیز فرهنگی :

نه این‏که من عوامل فسادبرانگیز فرهنگى را نمى‏بینم یا نمى‏شناسم یا از آنها خبر ندارم؛ نخیر، بنده از ماهواره و اینترنت و رمانها و فیلمها و آهنگها و حرفهاى فاسد کاملاً خبر دارم و آنها را دست کم نمى‏گیرم.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلّاى رشت ‏-12/2/1380


4 – اینترنت ابزاری برای ترویج فرهنگ غربی:

امروز شما جوانان هدف توطئه‌اى بسیار خطرناک هستید. این خطرات هرجایى که اسلام و ایمان هست و نسل جوان دل به سوى معنویت و حقیقت دارد، وجود دارد. راه رهایى از آنها هم وجود دارد و این چیزى است که من و شما باید به آن فکر کنیم. من مثل پدر شما هستم. چه در سنین جوانى و چه در دورانهاى بعد، دهها سال از عمرم را با جوانان گذرانده‌ام. مى‌دانم جوانى چقدر مبارک و جوشش جوانى چقدر با ارزش است. مى‌دانم که کلید حلّ مشکلات کشور به دست جوانان است؛ اما به شرطى که جوانان براى کشور ما باقى بمانند و اراده، روحیه و ایمان جوانان ما - چیزهایى که دشمنان ما آنها را هدف گرفته‌اند - محکم و پابرجا باشد.
یکى از مسؤولان طراز اوّلِ کشور صهیونیستىِ غاصب اسرائیل، در سال گذشته توصیه‌اى به امریکاییها کرد. این توصیه کاملاً در مطبوعات خارجى و اینترنت منعکس شد و امر پنهانى و مخفیانه‌اى نیست. توصیه‌ى وى به امریکاییها این بود که بیهوده وقت خود را با عراق و کره‌ى شمالى و کشورهایى از این قبیل تلف نکنید. مسأله‌ى اصلى شما ایران است. اگر خاورمیانه را مى‌خواهید، وقتتان را مصروف عراق نکنید، سراغ ایران بروید؛ کانون و سرچشمه آن‌جاست؛ اما ایران مثل عراق و کره‌ى شمالى و افغانستان نیست که بتوان با حمله‌ى نظامى آن را تسخیر کرد. نظام و حکومت اسلامى به مردم متّکى است، مردم آن را حفظ کرده‌اند. باید کارى کنید که مردم آن را رها کنند. راهش این است که مردم را با ترویج فرهنگ و ادبیّات غربى و فرهنگ و تربیت امریکایى، به واگرایى نسبت به دین و فرهنگ و سنّت و تاریخشان سوق داد. وقتى مردم این تعلّقات را رها کردند، بعد از گذشت چند سال، بدون این‌که سرمایه‌اى صرف کنید، با یک حمله و تحرّک احیاناً نظامى مختصر مى‌توانید این مانع بزرگ، یعنى نظام اسلامى را از سر راه بردارید! پیش از این در سال گذشته نیز، وقتى روستاها و شهرهاى افغانستان بر اثر موشکهاى امریکایى ویران مى‌شدند و ملّت مظلوم افغانستان زیر بمباران امریکاییها دست و پا مى‌زد، یک استراتژیست نظامى امریکا گفت: اگر به جاى این موشکها، براى جوانان افغان لباس زیرِ زنانه و وسایل شهوترانى و پوششهاى سبک غربى و امریکایى بفرستید، بدون صرف این هزینه‌ها مى‌توانید افغانستان را تصرّف کنید و خرج تسلیحات در کیسه‌تان باقى مى‌ماند! به جاى بمب و موشک و راکت، سى‌دى‌هاى پُرنوگرافى و منظره‌ها و ادبیّات مهیج شهوت را میان آنها ترویج کنید، آن وقت کار بر شما آسان مى‌شود.
این یک سیاست اساسى است. این امر را دست کم نگیرید. بیست میلیون دلار براى مبارزه با ایران هزینه تعیین کردند. مگر مى‌توان با صرف بیست میلیون دلار با ایران مبارزه و بر آن غلبه کرد!؟ آنها میلیاردها دلار خرج مى‌کنند و برایشان هم مى‌ارزد. ایران با منابع غنى، بازار مصرف، موقعیّت استراتژیک و نیروى انسانى سرشار، گنجینه‌اى است که فنآورى، صنعت و کارخانجات غربى براى زنده ماندن، به آن احتیاج دارند. مغز جوان ایرانى، نفت و بازار فروش ملت ایران براى آنها حیاتى است و هدف آنها نیز همین موارد است.
سیاست امروز، سیاست اندلسى کردن ایران است! موضوعى که من با شما در میان مى‌گذارم شکل موعظه ندارد؛ بلکه موضوعى اساسى است که با بهترین عناصر یک ملت - که شما جوانان باشید - در میان گذاشته مى‌شود. فقط شما مخاطب من نیستید؛ این سخن را جوانان سراسر کشور هم خواهند شنید. نسل جوان کشور که بیش از نیمى از ملت و جمعیت کشور است، باید بداند در مقابل آرزوهاى بزرگ، آرمانهاى بلند و هدفهاى مقدّس و قابل قبول و موجّه او چه موانعى وجود دارد. روزگارى مسلمانان در جنوب اروپا و در اسپانیا تا جنوب فرانسه، کشورى اسلامى به‌وجود آوردند. این کشور مهد تمدّن شد و علم در اروپا از همان تمدّن اندلسىِ قرون اوّلیه‌ى اسلام شکوفا گردید. شکوفایى علم در آن سرزمین، داستانهایى دارد و خودِ غربیها نیز به آن معترفند. البته اکنون سعى مى‌کنند این ورق را از تاریخ علم حذف و نام مسلمانان را به‌کلّى پاک کنند؛ اما خودِ آنها، این تاریخ را ثبت کرده‌اند و البته در تواریخ ما هم ثبت شده است.
اروپاییها وقتى خواستند اندلس را از مسلمانان پس بگیرند، اقدامى بلند مدّت کردند. آن روز صهیونیستها نبودند؛ اما دشمنان اسلام و مراکز سیاسى، علیه اسلام فعّال بودند. آنها به فاسد کردن جوانان پرداختند و در این راستا انگیزه‌هاى مختلف مسیحى، مذهبى یا سیاسى داشتند. یکى از کارها این بود که تاکستانهایى را وقف کردند تا شراب آنها را به‌طور مجّانى در اختیار جوانان قرار دهند! جوانان را به سمت زنان و دختران خود سوق دادند تا آنها را به شهوات آلوده کنند! گذشت زمان راههاى اصلى براى فاسد یا آباد کردن یک ملت را عوض نمى‌کند. امروز هم آنها همین کار را مى‌کنند. البته دشمن هدفهاى اقتصادى، فرهنگى و سیاسى هم دارد. هدفهاى اقتصادى‌اش معلوم است؛ براى آنها تسلّط اقتصادى بر منطقه‌ى خاورمیانه حیاتى است. امروز در حال راه‌اندازىِ یک جنگ بزرگ در همسایگى ما و در کشور عراق هستند. همه‌ى دنیا مى‌دانند که هدف آنها در درجه‌ى اوّل هدف اقتصادى است. تسلّط بر اُپک، نفت عراق و سلطه‌ى نهایى بر نفت خاورمیانه از جمله‌ى این اهداف است. اقتصاد، خداى امروز دنیاى مادّى است؛ خداى واجب‌الاطاعه‌اى که همه باید در مقابل او زانو بزنند و هر کارى براى به‌دست آوردن ثروت بکنند. این اقدامات براى بهبود اقتصاد بشر صورت نمى‌گیرد؛ بلکه در جهت پُر کردن جیب کمپانیهاى نفتى و تسلیحاتى و امثال آنها که مظهر فرعونیّت و قارونیّت هستند، صورت مى‌پذیرد.
آنها اهداف فرهنگى هم دارند. به فرهنگ اسلامى کینه مى‌ورزند و با آن عناد دارند. فرهنگ اسلامى آراءِ روشنفکران اروپا را به چالش کشیده و لیبرال دمکراسى را که پرچم برافراشته‌ى غرب است، مورد تردید قرار داده است. فرهنگ اسلامى روح استقلال‌طلبى و رشادت را در جامعه‌ى بزرگ و یک میلیارد و چند صدمیلیونىِ مسلمانان، ترویج مى‌کند و این امر در حسّاسترین منطقه‌ى دنیا از لحاظ استراتژیک و منابع نفتى و زیر زمینى، شدّت بیشترى دارد. فرهنگ اسلامى، این جامعه‌ى بزرگ را به فکر حیات مجدّد خود انداخته است؛ بنابراین به آن کینه مى‌ورزند و قصد کوبیدن آن را دارند.
البته آنها در بلندگوها از بحث آزاد و گفتگو و دمکراسى سخن مى‌گویند؛ اما این شعارى دروغین است. آنها اهل گفتگو، دمکراسى و بحث آزاد نیستند. در داخل ایران، پلورالیسم، شکّاکیت، شک در مسلّمات و اوّلیات اعتقادى و تسامح و تساهل را ترویج مى‌کنند؛ مى‌گویند از عقایدتان بگذرید و نسبت به آنها تساهل و تسامح داشته باشید. اما این مربوط به داخل جامعه‌ى ایران و جوامع اسلامى است. وقتى بحث به جایى مى‌رسد که خودشان آن را ارزشهاى امریکایى و غربى خطاب مى‌کنند، دیگر جاى گفتگو نیست. مشابه‌سازى، یکسان‌سازى و جهانى‌سازى، اعتقادات مسلّمى است که دنیا باید در مقابل آنها کوچکترین اعتراضى نکند! در این‌جا دیگر چهره‌ى دیکتاتورى به خود مى‌گیرند. پرچم دمکراسى و آزادیخواهى یک دروغ آشکار است. کدام امریکا مى‌خواهد به مردم دنیا آزادى هدیه دهد؟! امریکایى که براى حفظ منابع خود، ملتها را با فجیعترین وضع به بدبختى سوق مى‌دهد؟! امریکایى که فجایعش در ویتنام و افغانستان فراموش نشده و نخواهد شد - این فجایع هنوز هم ادامه دارد - و امروز هم مردم عراق را تهدید مى‌کند؟! در این‌جا با پرچم دمکراسى پیش مى‌آید؛ اما نوبت به مردم فلسطین که مى‌رسد، از دمکراسى خبرى نیست! آیا مردم فلسطین انسان نیستند؟!
امروز دنیا با سلطه‌ى استکبار جهانى وضع رقّتبارى پیدا کرده است. فرهنگ اسلامى آنها را به چالش مى‌کشد. این نیّت و همّت و توکّل اسلامى است که یک ملت را قادر مى‌سازد تا در مقابل ظلم و استبداد و دیکتاتورى جهانى بایستد و قرص و محکم حرف خود را بزند و ملتها بشنوند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار جوانان سیستان و بلوچستان -  6/12/1381


5 – اینترنت ابزاری برای نشر افکار باطل و شبهات:
شما امروز با این چالش مواجه‏اید و مسأله‏ى شما مهمتر و دشوارتر است از مسأله‏ى علامه‏ى حلى یا مسأله‏ى علامه‏ى مجلسى یا مسائل علماى بزرگى که در طول تاریخ بوده‏اند؛ با آنها قابل مقایسه نیست. امروز نشر افکار باطل نه فقط به وسیله‏ى ابزارهاى ارتباط جمعىِ فراوان - مثل رادیو، تلویزیون، اینترنت و انواع و اقسام روشهاى الکترونیکى - انجام مى‏گیرد، بلکه از شیوه‏هاى هنرى هم استفاده مى‏شود. امروز در دنیا پول خرج مى‏کنند و فیلمهاى گران‏قیمت مى‏سازند، براى این‏که غیرمستقیم فکرى را وارد ذهنها کنند یا فکرى را از ذهنها بیرون بیاورند. یکى از مهمترین نقاط آماج این کارها، افکار دینى و بخصوص افکار اسلامى است. البته بعد از برپا شدن جمهورى اسلامى، بخصوص افکار شیعه هم آماج همین چیزها قرار گرفته است. شما شاید شنیده باشید که در سرزمین فلسطین به وسیله‏ى صهیونیست‏ها یا در امریکا کنفرانس‏هاى شیعه‏شناسى تشکیل مى‏شود و کسانى روى آراء و لایه‏هاى فکرى و شکل اجتماعى شیعیان تحقیق مى‏کنند؛ این براى این است که بتوانند با شیعه مبارزه کنند. باید شیعه را بشناسند تا بتوانند با او مبارزه کنند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اسلامى در دیدار علما و روحانیون استان همدان -  15/4/1383


6 – اینترنت ابزاری در خدمت برقراری سلطه ی جهانی توسط قدرت ها:

البته این سیطره ، یک الزامات سیاسى دارد که همان نظم نوین جهانى است؛ یک الزامات علمى و ادارى دارد که بتدریج خود را به آن نزدیک مى‏کنند. مسأله‏ى جهانى‏سازى که امروز در تجارت، پول، فرهنگ و شبکه‏هاى فرهنگى - مثل اینترنت و مانند آن - مطرح است، همه دانسته و نادانسته در خدمت این مجموعه‏ى طبقاتى است. البته تحلیل جامعه‏شناختىِ اینها خیلى دقیق، ریز و مفصل است.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار رئیس و مدیران سازمان صدا و سیما‏‏ - 11/9/1383


7 – اینترنت ابزاری برای کاشت بذر فرهنگی در جوامع :

مسأله‏ى بُعد فرهنگى هم - که اشاره کردند و خیلى هم مورد توجه بنده است - بسیار مهم است. ما فرهنگ را بستر اصلى زندگى انسان مى‏دانیم؛ نه فقط بستر اصلى درس خواندن و علم آموختن. فرهنگ هر کشور، بستر اصلى حرکت عمومى آن کشور است. حرکت سیاسى و علمى‏اش هم در بستر فرهنگى است. فرهنگ، یعنى خلقیات و ذاتیات یک جامعه و بومىِ یک ملت؛ تفکراتش، ایمانش، آرمانهایش؛ اینها تشکیل دهنده‏ى مبانى فرهنگ یک کشور است؛ اینهاست که یک ملت را یا شجاع و غیور و جسور و مستقل مى‏کند، یا سرافکنده و ذلیل و فرودست و خاک‏نشین و فقیر مى‏کند. فرهنگ، عنصر خیلى مهمى است. ما نمى‏توانیم از فرهنگ و رشد فرهنگى و پرورش فرهنگى صرف‏نظر کنیم. فرهنگ هم مثل علم است؛ فرهنگ هم گیاه خودرو نیست. همه‏ى آنچه شما از نشانه‏ها و مظاهر فرهنگى در جامعه‏ى خودتان و در هر نقطه‏یى از دنیا مى‏بینید، بدون تردید این بذر را دستى افشانده است. البته انسان بعضى از دستها را مى‏بیند، اما بعضى از دستها را نمى‏بیند؛ از داخل خانه، تا درون مدرسه، تا فضاى خیابان، تا رادیو و تلویزیون، تا ماهواره، تا تبلیغات جهانى، تا اینترنت، و از این قبیل چیزها. فرهنگ، هدایت و پرورش دادن مى‏خواهد. بنابراین در دانشگاه‏ها کارفرهنگى بسیار مهم است.
در جایی دیگر از فرمایشات مقام معظم رهبری در همین سخنرانی آمده است :
با آفتهاى اخلاقى و فرهنگى دارند کار مى‏کنند. حرفهایى که ما گاهى اوقات مى‏گوییم، حمل بر تخمین و حدس مى‏شود؛ اما بعد خوشبختانه خداى متعال براى حفظ آبروى ما شواهد علمى و عینى‏اش را هم مى‏فرستد؛ اگرچه از اولى هم که ما مى‏گوییم، صرفاً حدس نیست؛ مبتنى بر گزارش و کار تحلیلى است.
بنده بارها گفته بودم که دشمنان ملت ایران بیش از آنچه به توپ و تفنگ و این چیزها احتیاج داشته باشند، به اشاعه‏ى بنیان‏هاى فرهنگىِ فاسدساز نیاز دارند. در خبرها خواندم که یکى از مسؤولان یک مرکز مهم سیاسى در امریکا گفته به جاى انداختن بمب، دامن‏هاى کوتاه برایشان بفرستید! راست مى‏گوید؛ اگر براى کشورى شهوات جنسى و آمیزش بى‏رویه‏ى زن و مرد و دختر و پسر را ترویج کردند و جوان را به راه‏هایى کشاندند که غریزه‏ى او هم به‏طور طبیعى متمایل به آن است، دیگر احتیاج به استفاده‏ى از توپ و تفنگ علیه یک ملت نیست. فساد، یک ملت را به خودى خود ضایع و باطل مى‏کند و آینده‏ى او را تباه مى‏سازد. امروز خود امریکایى‏ها از آینده‏ى خودشان دارند مى‏ترسند؛ من این را در بعضى از مقالاتِ روشن‏بینانشان مى‏بینم؛ مربوط به الان هم نیست؛ شاید ده پانزده سال است که این پدیده در امریکا پیدا شده. کسانى از صاحب‏نظرهاى اینها نسل امروز امریکا و رشد فساد در آن را مى‏بینند؛ رواج همجنس‏بازى، نابودى خانواده، کثرت کودکان خیابان‏خواب و رشد جنایت کودکان و نوجوانان را مشاهده مى‏کنند؛ مى‏دانند که این وضعیت حتّى کشورى با تمدن امریکایى را، با این همه پیشرفت علمى و فناورى، در آینده‏یى نه چندان دور به زمین خواهد زد؛ لذا دارند هشدار مى‏دهند. از مدتها پیش توصیه‏ى آنها این بوده است - و حتّى به هالیوود و جاهاى دیگر هم فشار مى‏آورند - که در تلویزیون‏ها به‏جاى نمایش فیلم‏هاى شهوتناک و خشونت‏بار، فیلم‏هاى خانوادگى را نمایش بدهند، که رمان‏هایش هم منتشر شده است. حتّى اسم نویسنده‏ها را هم ذکر کرده‏اند. البته حرکت و مسیر آنها در جهت فساد به نقطه‏یى رسیده که قابل پیشگیرى نیست و نمى‏توانند جلوى این فساد را بگیرند. ممکن است مختصرى به تأخیر بیندازند، اما نمى‏توانند جلویش را نمى‏توانند بگیرند. لیکن ما مى‏توانیم؛ ما هنوز با آن سراشیبى‏هاى خطرناک خیلى فاصله داریم.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار وزیر علوم و رؤساى دانشگاه‏ها - 17/10/1383

8 – اینترنت ابزاری در خدمت استکبار برای هدف قرار دادن افکار روشن:
هر دوره‏اى اقتضائى دارد. یک روز ما براى این که از هویت قرآنى اسلام دفاع کنیم، کتابها مینوشتیم، استدلالها میکردیم، حرفها میزدیم، یک عده مستمع و مرید و علاقه‏مند هم وجود داشتند، اینها را از ما میشنفتند، کار ما انجام گرفته بود. طاغوتى هم بر سر کار بود، اجازه‏ى بیشتر از این تحرک را نمیداد. بعضى‏مان که زرنگ‏تر بودند، تلاشهاى گسترده‏ترى میکردند؛ بعضى هم به همان حداقل اکتفا میکردند. اما امروز چه؟ امروز دو خصوصیت وجود دارد که بار من و شما را سنگین میکند. یک خصوصیت پیشرفت شیوه‏هاى انتقال فکر است. شما ببینید تلویزیون، رادیو، وسائل الکترونیکى، اینترنت و دیگر وسائل ارتباطاتى، امروز در دنیا در خدمت چه اهدافى قرار دارد. امروز استکبار به این اکتفا نمیکند که شمشیر نشان بدهد؛ شمشیر هم نشان میدهد، اما در کنار او به ده‏ها شیوه‏ى دیگر متوسل میشود براى این که آن فکر غلط، آن راه خطا، آن روش ستمگرانه و طغیانگر را بر ملتها تحمیل کند. امروز طبق اطلاعات قطعى ثابت شده است که مؤسسه‏ى عظیم هالیوود و شرکتهاى بزرگ سینمائى با سیاستهاى استکبارى آمریکا همراهى و همکارى مستمر و باب میل دارند. این مؤسسه‏ى بزرگ فیلم‏سازى و سینمائى که ده‏ها کمپانى بزرگ فیلم‏ساز از هنرمند و از کارگردان و از بازیگر و از نمایش‏نامه‏نویس و فیلم‏نامه‏نویس و سرمایه‏گذار در آن گرد هم جمع شدند، در خدمت هدفى دارند حرکت میکنند. آن هدف عبارت است از اهداف سیاست استکبارى‏اى که دولت آمریکا را هم همان سیاستها دارد میچرخاند. اینها چیز کوچکى نیست. امروز شما براى اینکه اسلام را، دین را، حقیقت را، صراط مستقیم را، هم به مردم نشان بدهید، هم مردم را در این صراط به راه بیندازید، با مشکلات بزرگى رو به رو هستید. باید با زمان، خودمان را تطبیق دهیم. شبهه‏ها از قبیل شبهه‏هاى صد سال و دویست سال قبل نیست. شبهه‏هائى که در ذهن جوان شما، دانشجوى شما، حتّى دانش‏آموز شما القاء میکنند، شبهه‏هائى از جنس روز است. در مقابل این کى‏ میخواهد بایستد؟ غیر از علماى دین، غیر از مرزداران عقیده چه کسى باید در مقابل این تیرهاى مسموم و زهرآگین بایستد و قرار بگیرد؟ این، مطلب دوم.
بیانات در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان‏ - 23/2/1388

9 – اینترنت ابزاری برای براندازی انقلاب اسلامی ایران:
حالا اگر آن کسى که در مقابل مردم مى‌ایستد، به اینها دل بست، این آن خطاى دوم است که اتفاق مى‌افتد. دل بستن به دشمن؟! وقتى مى‌بینیم که این دشمن وارد میدان شده است، بایستى بفهمیم، بشناسیم؛ اگر خطائى، اشتباهى کرده باشیم، باید اشتباه را برطرف کنیم. از روز اول، آمریکائى‌ها علیه جمهورى اسلامى توطئه کردند. خوب، این توطئه‌ها زائد است که بگوئیم بى‌اثر بود؛ واضح است که بى‌اثر بود؛ اگر این توطئه‌ها بى‌اثر نبود که حالا باید اثرى، نشانى از جمهورى اسلامى باقى نباشد؛ مى‌بینید که جمهورى اسلامى امروز ده‌ها برابر قوى‌تر از روز اول است؛ پس این توطئه‌ها بى‌اثر بود. امروز هم هى نقشهاى جدیدى میزنند، باز هم توطئه میکنند؛ عبرت هم نمیگیرند. من تعجب میکنم! به گذشته فکر نمیکنند که خوب، این همه توطئه کردیم، این همه علیه جمهورى اسلامى پول خرج کردیم، این همه اینجا آنجا این را دیدیم، آن را دیدیم، در داخل مزدور پرورش دادیم، در بیرون این و آن را علیه جمهورى اسلامى بسیج کردیم؛ اثرى نکرد. باز دوباره مى‌نشینند چهل و پنج میلیون دلار بودجه تصویب میکنند، براى اینکه جمهورى اسلامى را شکست بدهند! بودجه تصویب میکنند که از طریق اینترنت، انقلاب ایران را از بین ببرند؛ جمهورى اسلامى را سرنگون کنند! ببینید چقدر این دشمن، دشمن درمانده‌اى است. خوب، شما چند ده »چهل و پنج میلیون دلار« را تا حالا مصرف کرده‌اید؟ چقدر شما براى شکست دادن جمهورى اسلامى کار دیپلماسى کردید، تحریم اقتصادى کردید، انواع و اقسام توطئه‌ها را کردید، جاسوس فرستادید، جاسوس تربیت کردید؛ چه فایده‌اى کردید که حالا باز میخواهید از این طریق وارد شوید و ملت ایران را به خیال خودتان از انقلاب جدا کنید؟ این را دشمن نمیفهمد. این، همان سنت الهى است؛ این، همان زدن به چشم و گوش دشمن غافل از خداى متعال است که حقائق را نفهمد؛ غافل کردن دشمن است. »فسینفقونها ثمّ تکون علیهم حسرة«؛(2) پول را خرج میکنند، بعد هم برایشان حسرت میشود؛ چون بى‌فایده است. من نمیدانم چقدر نشستند طراحى کردند، کار کردند تا بتوانند در تهران به یک بهانه‌اى آشوب راه بیندازند؛ خدا میداند که از چه مدت قبل اینها نشستند طراحى کردند؛ خوب، چه شد؟ غیر از این شد که مردم از آنچه که بودند، بیدارتر شدند؟ اگر کسى خیال میکرد که لازم نیست دیگر بیاید توى میدان، از نظام جمهورى اسلامى دفاع کند، با این حوادث، همه احساس کردند که باید همیشه براى دفاع از جمهورى اسلامى حاضر باشند.
دیدار مردم مازندران در سالگرد حماسه 6 بهمن - 6/11/1388

10 – اینترنت ابزاری برای تسریع تبادل اطلاعات ، آراء و تبادل اندیشه ها:

الف :
امروز وظایف حوزه‏هاى علمیه با گذشته تفاوت‏هاى زیادى کرده است. حوزه‏ى علمیه فقط براى اقامه‏ى جماعت نیست. منبر رفتن به صورت سنتى هم اگر محتواى عالى و پُر مغزى نداشته باشد، کافى نیست. امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرفِ دنیا یک نفر جوان پاى یک دستگاه کوچک مى‏نشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهاى فکرى و پیشنهادهاى عملى را از سوى هر کسى - بلکه هر ناکسى - از آن طرفِ دنیا دریافت مى‏کند. امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جاى دنیا مى‏رسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصه‏ى کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکرى قرار داریم. این کارزار فکرى به‏هیچ‏وجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامى و انبارهاى معارف الهى و اسلامى - بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.
امروز حوزه‏هاى علمیه وظیفه‏ى هدایت قشرهاى گوناگون را در سطوح مختلف بر عهده دارند. البته من اعتقاد دارم که تبلیغ سنتى ما - که مسجد و منبر و سخنرانىِ روبه‏روست - بدیل ندارد؛ این را باید حفظ کنیم. این‏که شما بنشینید بایک نفر روبه‏رو صحبت کنید؛ نگاه شما به او بیفتد، نگاه او به شما بیفتد و نفس گرم شما به او برسد، این چیز خیلى خوبى است؛ این را باید حفظ کنیم؛ لیکن این کافى نیست. امروز وسایل تبلیغ نوشتارى و گفتارى به‏قدرى متنوع و زیاد است که اگر روحانیت دین از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخى براى او پیش خواهد آمد.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار علما و روحانیون کرمان – 12/02/1384
ب :
حقایق بشرى و اصالتهاى بشرى با گذشت زمان تغییر پیدا نمى‏کنند. انسانها از اول تاریخ تا امروز و از امروز تا پایان دنیا، همیشه عدالت را دوست داشته‏اند و به عدالت نیازمند بوده‏اند؛ این تغییر پیدا نمى‏کند. انسانها از اول تاریخ تا امروز و از امروز تا آخر دنیا به مسؤولانى که نسبت به آنها وفادار باشند، در خدمت آنها باشند و براى آنها صادقانه عمل کنند، احتیاج دارند؛ اینها که تغییرپذیر نیست. درس امیرالمؤمنین در نهج‏البلاغه ناظر به این چیزهاست. این اصالتها و این ثوابتِ حیات بشرى در طول تاریخ را امیرالمؤمنین بیان مى‏کند؛ ما آنها را مى‏خواهیم؛ والّا ما که نمى‏گوییم اگر خواستیم از این شهر به آن شهر برویم، مثل زمان امیرالمؤمنین برویم؛ نه، حالا با هواپیما بروید، ممکن است ده سال دیگر با یک وسیله‏ى بسیار تندروتر از هواپیما حرکت کنید. آن روز، نامه مى‏فرستادند، که دو ماه در راه بود؛ امروز شما با اینترنت لحظه به لحظه با آن طرف دنیا حرف مى‏زنید. اینها متغیرات است
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران – 28/05/1384

اما در طول فرمایشات معظم له گاهی به برخی فوائد این فن آوری نیز اشاره شده است


11 – اینترنت ابزاری برای تبلیغ اما نه به قداست منبر :
بعد از این، نوبت به چگونه عمل کردنِ ما مى‏رسد. ما در فلان شهر یا روستا براى تبلیغ وارد مى‏شویم؛ رفتار، نشست و برخاست، معاشرت، نگاه و عبادت ما، دلبستگى یا دلبسته نبودن ما به تنعمات دنیوى و خورد و خواب ما، رساترین تبلیغ یا ضدتبلیغ است؛ درست باشد، تبلیغ است؛ غلط باشد، ضدتبلیغ است. ما در محیط اجتماعى و محیط زندگى چطور مى‏توانیم دل مردم را به منشأ گفتار خودمان مطمئن کنیم و اعتماد آنها را برانگیزیم؛ در حالى که از مذمتِ شهوات دنیوى حرف مى‏زنیم و در عمل خداى نکرده خودمان طور دیگرى عمل مى‏کنیم! از مذمت دل سپردن به پول و حرکت کردن و مجاهدت کردن در راه زیاده‏خواهى‏هاى دنیوى حرف بزنیم؛ اما عمل ما طور دیگرى باشد! چطور چنین چیزى ممکن است اثر بکند؟! یا اثر اصلاً نمى‏کند، یا اثرِ زودگذر مى‏کند، یا اثرى مى‏کند که بعد با کشف واقعیتِ کار ما، درست به ضداثر تبدیل مى‏شود. بنابراین، عمل بسیار مهم است.عنصر سوم، هنرمندى در نحوه‏ى بیان است. من به منبر خیلى عقیده دارم. امروز اینترنت، ماهواره، تلویزیون و ابزارهاى گوناگون ارتباطىِ فراوان هست، اما هیچ‏کدام از اینها منبر نیست؛ منبر یعنى روبه‏رو و نفس‏به‏نفس حرف زدن؛ این یک تأثیر مشخص و ممتازى دارد که در هیچ‏کدام از شیوه‏هاى دیگر، این تأثیر وجود ندارد. این را باید نگه داشت؛ چیز باارزشى است؛ منتها بایستى آن را هنرمندانه ادا کرد تا بتواند اثر ببخشد.
یک نکته در همین زمینه‏ى تبلیغ عرض بکنم: در دعاى صحیفه‏ى سجادیه یک جا حضرت سجاد (علیه‏السّلام) از طرف خودش به خداوند متعال عرض مى‏کند که: «تفعل ذلک یا الهى بمن خوفه اکثر من رجائه لا ان یکون خوفه قنوطاً»؛ من خوفم از رجایم بیشتر است، نه این‏که مأیوس باشم. این، یک اعلان رسمى و دستورالعمل است. خوف را همراه رجاء حتماً به دل‏ها بدمید؛ و خوف را بیشتر. این‏که ما آیات رحمت الهى را بخوانیم - که بعضى از این آیات و مبشرات، مخصوص یک دسته‏ى خاصى از مؤمنین است و به ما ربطى ندارد - و یک عده‏اى را غافل کنیم و نتیجه‏اش این بشود که خیال کنند - با یک توهّم معنویت - غرق در معنویتند و از واجبات و ضروریات دین در عمل غافل بمانند، درست نیست. در قرآن، بشارت مخصوص مؤمنین است؛ اما انذار براى همه است؛ مؤمن و کافر مورد انذارند. پیغمبر خدا گریه مى‏کند، شخصى عرض مى‏کند: یا رسول‏اللَّه! خداوند فرمود: «لیغفر لک اللَّه ما تقدّم من ذنبک و ما تأخر». این گریه براى چیست؟ عرض مى‏کند: «أولا اکون عبدا شاکرا»؛ یعنى اگر شکر آن مغفرت را نکنم، پایه‏ى آن مغفرت سُست خواهد شد. در همه حال، انذار باید بر دل ما و مستمعان ما حاکم باشد. راه، راهِ دشوارى است؛ بشر بایست خود را براى پیمودن این راه و رسیدن به آن سرمنزل آماده کند.

کار تبلیغ، کارِ بسیار بزرگ، حساس و مؤثرى است. امروز برکات تبلیغ‏هاى گذشته را مشاهده مى‏کنیم و فردا برکات تبلیغ امروزِ شما را ان‏شاءاللَّه جامعه مشاهده خواهد کرد. تأثیرات تبلیغ، دفعى و آنى نیست؛ طولانى‏مدت است. مبلّغ دین اگر ظواهرى را مشاهده مى‏کند که به گمان او ظواهر غیر دینى است، مأیوس نشود. این توهّماتى که بعضى شایع مى‏کنند که جوان‏ها از دین برگشته‏اند، همه را جنگ روانى بدانید، که واقع قضیه هم همین است. این‏طور نیست؛ جوان‏هاى ما دل را به طرفِ دین دارند و تشنه‏ى حقایق دینند و دل‏هاشان تشنه است. هر جوانِ سالم‏الفطره و سالم‏الطبیعه‏اى این‏طور است؛ مخصوص این‏جا هم نیست. این‏جا بحمداللَّه زمینه هم آماده است؛ تشنه‏اند و مشتاق؛ باید کامِ جان آنها را سیراب و با حقایق دینى شیرین کرد؛ این نتیجه‏اش را خواهد بخشید و فرداى جامعه‏ى ما از این موهبت‏ها بهره‏مند خواهد شد.
‏‏بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانه‏ى ماه محرم‏ -5/11/1384

12 – تکنولوژی ای که روحانیت باید از آن استفاده کند :
حالا انقلاب اسلامى پیروز شده است، گفتمان روحانى شیعى، یعنى اعتقاد به حاکمیت الهى و حاکمیت شریعت الهى، پیروز شده و در جامعه تطبیق پیدا کرده است و روحانیت هم با همان نقش مستقل خودش در صحنه است؛ اما نه هیچ مرجعى را دستگاه سیاسى تعیین مى‌کند، نه هیچ روحانى‌اى را، ولى امام جمعه مستثناست؛ چون امامت جمعه از شئون حکومت است و حاکم وقت باید امام جمعه را معین کند. در عین حال، امام جمعه یک روحانى است؛ یک غیرروحانى و کسى که صلاحیت روحانى بودن را ندارد، نمى‌توان به امامت جمعه منصوب کرد. باز شأن روحانى در درجه‌ى اول است و شأنِ جنبه‌ى سیاسىِ امامت جمعه در درجه‌ى بعد. این، خصوصیت ماست. حالا ما در دوران انقلاب اسلامى قرار گرفته‌ایم؛ شما جوانهایش هستید و ما پیرمردهایش؛ کسانى هم بعد از شما خواهند آمد و این سلسله ادامه پیدا خواهد کرد.
وظیفه‌ى ما چیست؟ اولین وظیفه‌ى ما این است که این نقش روحانیت اصیل را جدى بگیریم. من بارها گفته‌ام که با همه‌ى این وسایل ارتباط جمعى‌اى که وجود دارد - البته روحانیت باید از همه‌ى این وسایل ارتباط جمعى استفاده کند؛ از اینترنت و تکنولوژیهاى جدید ارتباطاتى باید همه‌ى روحانیت براى دین استفاده کند؛ همچنانى که از رادیو و تلویزیون و بقیه‌ى چیزها استفاده مى‌کند - در عین حال، مسجد، جلسه‌ى مذهبى، نشستن روبه‌روى مردم، دهان به دهان و نفس به نفس با مردم حرف زدن، یک نقش بى‌بدیل دارد و هیچ چیزى جاى این را نمى‌گیرد و این هم مال شماست. گروههاى سیاسى خودشان را مى‌کُشند که بتوانند یک چنین نقشى را به دست آورند؛ اما نمى‌شود. شما که معمم و روحانى هستید، یا آن خانم طلبه یا مبلغ، وقتى در مقابل مخاطبان خودش قرار مى‌گیرد و مى‌دانند روحانى است، دلبستگى و دلدادگى و اعتماد به او، از نوع دیگرى است و ربطى به اعتماد به بقیه‌ى گویندگان و سخنوران ندارد. ما باید این نقش را قدر بدانیم؛
قدر مساجد را بدانیم؛ قدر جلسات مذهبى را بدانیم. و مسجد مورد بى‌اعتنایى قرار نگیرد. من با روحانیونى که در یک اداره‌اى مشغول کار مى‌شوند، در حالى که پیشنماز فلان مسجد هم هستند، مخالفم؛ چون یک روز در هفته، دو روز در هفته، سه روز در هفته براى اقامه‌ى نماز جماعت به مسجد نمى‌روند. مى‌گوییم چرا؟ مى‌گوید گرفتار شدم؛ سرم شلوغ بود. یا مى‌رود نماز، ولى دیر مى‌رود؛ مردم در صف جماعت منتظر نشسته‌اند؛ حالا آقا بعد از مدتى دوان دوان مى‌آید؛ گاهى یک کیف سامسونت هم دستش است! من با این روش موافق نیستم. پیشنماز مسجد، باید مسجد را خانه‌ى خود، جایگاه خود و اداره‌ى خود بداند؛ وقتى وارد مسجد شد، «کالسّمک فى الماء» باید باشد؛ احساس کند که اینجا جاى اوست و عجله‌اى براى بیرون رفتن از مسجد نداشته باشد؛ این درست است. جلسات مذهبى هم همین طور است. البته در درجه‌ى اول مسجد، بعد هم در درجه‌ى بعد، جلسات مذهبى و عُرفیات فراوانى که ما در این زمینه بحمداللَّه داریم. این اولین وظیفه‌ى ماست و این را باید قدر بدانیم.
بیانات در جمع روحانیون استان سمنان - 17/8/1385

13 – اینترنت ابزاری در خدمت ناتوی فرهنگی :
ما در تحولات بنیانى اساسىِ جامعه، ممکن است گاهى این‏طورى عمل کنیم؛ به جاى اینکه بنیانها را حفظ کنیم و بر آنچه که نیاز داریم، پا فشارى کنیم و آنچه را که نداریم، براى خودمان فراهم کنیم، هویت مستقلِ ملىِ خودمان را فراموش می کنیم! که متأسفانه این مسئله در کشور ما و خیلى از کشورهاى اسلامى داستان و سرگذشت بسیار غمبارى دارد، که حالا بعد ممکن است اشاره‏اى بکنم.
از این خطرناکتر، این است که سررشته‏ى همین تحولات منفى در سطح بین‏المللى، در دست کسانى باشد که آنها به وسیله‏ى این تحولات مى‏خواهند اهداف خودشان را - که یا زر است یا زور - تأمین کنند و براى آنها چیزى به نام هویت ملتها اصلاً ارزش ندارد؛ که متأسفانه این در صد سال، صد و پنجاه سال اخیر، در دنیا اتفاق افتاده است؛ یعنى تحولات کشورهاى آسیایى و آفریقایى و امریکاى لاتین در دام طراحى باندهاى قدرت بین‏المللى افتاده است و طراح اینها صهیونیست و سرمایه‏داران بین‏المللى بوده‏اند. براى اینها آنچه مهم بوده، کسب قدرت سیاسى است که بتوانند در کشورها و دولتهاى اروپایى و غیره نفوذ کنند و قدرت سیاسى را در دست بگیرند و پول کسب کنند و این کمپانیها، سرمایه‏هاى عظیم، کارتلها و تراستها را به وجود آورند. هدف این بوده است؛ آن وقت اگر اقتضاء مى‏کرده است که اخلاق جنسى ملتها را خراب کنند، راحت مى‏کردند؛ مصرف گرایى را در بین آنها ترویج کنند، به‏راحتى این کار را انجام مى‏دادند؛ بى‏اعتنایى به هویتهاى ملى و مبانىِ فرهنگى را در آنها ترویج کنند، این کار را مى‏کردند. اینها، اهداف کلان آنها بوده است که تصویر مى‏کردند. آن وقت همیشه لشگرى هم از امکانات فرهنگى و رسانه‏اى و روزنامه‏هاى فراوان و مسائل گوناگون تبلیغات در مشت اینها بوده است، که اینها امروز یواش یواش دارد پخش مى‏شود و من پریروز در روزنامه - البته سه، چهار ماه قبل از این، من مقاله‏اش را دیده بودم - گزارشى از تشکیلِ «ناتوى فرهنگى» را خواندم. یعنى در مقابل پیمان ناتو که امریکاییها در اروپا به عنوان مقابله‏ى با شوروى سابق یک مجموعه‏ى مقتدر نظامى به وجود آوردند؛ اما براى سرکوب هر صداى معارض با خودشان در منطقه خاور میانه و آسیا و غیره از آن استفاده مى‏کردند، حالا یک ناتوى فرهنگى هم به وجود آورده‏اند. این، بسیار چیز خطرناکى است. البته حالا هم نیست؛ سالهاست که این اتفاق افتاده است. مجموعه‏ى زنجیره‏ى به هم پیوسته‏ى رسانه‏هاى گوناگون - که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهواره‏ها و تلویزیونها و رادیوها - در جهت مشخصى حرکت مى‏کنند تا سررشته‏ى تحولات جوامع را به عهده بگیرند؛ حالا که دیگر خیلى هم آسان و رو راست شده است.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار اساتید و دانشجویان‏ دانشگاههاى استان سمنان - 18/8/1385


14 – اینترنت ابزاری در خدمت اهداف سیاسی آمریکا جهت سلطه بر خاور میانه :
امروز در منطقه‏ى ما مسائل فراوانى وجود دارد. شاید بشود گفت امروز حساس‏ترین نقطه‏ى دنیا منطقه‏ى خاورمیانه است. امریکا در این منطقه اهدافى را براى خود تعریف کرده است. هدف اساسى امریکا در چارچوب اهداف سلطه‏طلبانه و امپراتورى‏خواهانه‏ى امریکاست؛ این چیزى نیست که مقطعى انتخاب کرده باشند؛ نه، دنبال امپراتورى و تسلط بر همه‏ى دنیا هستند. در چارچوب این اهداف، مسأله‏ى خاورمیانه، منطقه‏ى حساس قرار مى‏گیرد. براى خاورمیانه و خلیج فارس و شمال آفریقا برنامه دارند. البته این برنامه داشتن، معنایش این نیست که خواهد شد؛ نه، برنامه هم دارند، تمهید هم کرده‏اند، مقدماتش را هم فراهم مى‏کنند و نمى‏رسند؛ کما این‏که نرسیده‏اند. در فلسطین نرسیدند، در عراق نرسیدند؛ لیکن براى این‏جاها و کشورهاى دیگر برنامه دارند. براى عراق برنامه داشتند. هدف امریکا در این منطقه این است که در این کشورها دولت‏هایى سر کار بیایند که کاملاً دست‏نشانده و مطیع امریکا باشند و دردسرى براى امریکا نداشته باشند. دولت‏هاى امروزِ خاورمیانه این‏طور نیستند. البته خیلى از آنها مطیع هستند، اما دردسر دارند. اگر طبق نسخه‏ى امریکایى بخواهند دردسر نداشته باشند، راهش این است که یک ظاهر دمکراسى در آن‏جا وجود داشته باشد؛ تسلط امریکا باشد، حکومت‏هاى بظاهر منتخب مردم هم سر کار باشند. حتّى حکومت‏هاى سلطنتى‏یى که امروز در خاورمیانه وجود دارد، امریکا اینها را دوست نمى‏دارد؛ چون مى‏داند اینها براى او مایه‏ى دردسر است. دولت‏هاى اسلامى و عربى باید به این نکته توجه کنند. امریکا براى مصر هم برنامه دارد؛ براى سعودى هم برنامه دارد؛ براى اردن هم برنامه دارد؛ براى کشورهاى خلیج فارس هم برنامه دارد. برنامه‏ى او فقط براى لبنان و سوریه و عراق نیست که دیگر کشورهاى عربى بنشینند تماشا کنند که امریکا به خیال خود حساب سوریه و لبنان را برسد؛ بعد نوبت آنهاست. البته بین خواست امریکا و واقعیت خیلى فاصله است. گروهى که امروز در امریکا سر کارند، مثل آدم‏هاى مست تصمیم مى‏گیرند؛ اصلاً نمى‏فهمند چه کار مى‏کنند؛ اینها از خیلى واقعیات عالم فاصله دارند و دورند. خود تحلیلگران زبده و برجسته‏ى سیاسى امریکا هم امروز همین حرف‏ها را مى‏زنند و مى‏نویسند. سایت‏هاى اینترنتى و مطبوعاتشان از این حرف‏ها پُر است ؛ مى‏گویند اینها دارند امریکا را به نقطه‏ى اضمحلال و سقوط مى‏کشانند. واقع قضیه هم همین است. وجود اینها براى امریکا احتمالاً انتقام خدایى است؛ لیکن به هر حال این برنامه را دارند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار کارگزاران نظام – 8/8/1384


15 – اینترنت ابزرای جهت ارتباط با عناصر خود فروخته ی سیاسی :
امریکاییها نگاه مى‏کنند، مى‏بینند که این جا هیچ جاى پایى ندارند؛ حتى یک سفارتخانه ناقابل؛ حتّى یک دفتر حافظ منافع! امروز حتّى یک مأمور امریکایى در این کشور شاغل نیست. دفتر حافظ منافعشان در اختیار سوئیسیهاست. امریکاییها این جا جایى ندارند. تلاشى هم کرده‏اند؛ مدّتى هم هست که فشار مى‏آورند؛ اما مسؤولان ما از این طرف مقاومت کرده‏اند و اجازه نداده‏اند. مى‏گویند باید کسانى به عنوان دفتر حافظ منافع بیایند و در تهران مستقر شوند. آنها در واقع مى‏خواهند براى ارتباط با عناصر خودفروخته، یک سایت اطّلاعاتى - سیاسى در وسط تهران درست کنند؛ این مقصود آنهاست! امروز یکى از علل عصبانیتشان، آن وضعى است که قبل از انقلاب در این جا داشته‏اند. در آن چنان شرایطى، دانشجویان از آمدن معاون رئیس جمهور وقت امریکا به ایران خشمگین شدند و خشمگینى خودشان را آن‏گونه نشان دادند که روز شانزده آذر شکل گرفت. الان هم از آن واقعه تقریباً چهل سال مى‏گذرد، اما هنوز شانزده آذر هست.
بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار از دانشگاه صنعتى شریف‏ - 1/9/1378


توضیح :
آنچه که واضح می نماید اینست که دشمن ، برای تخریب جوامع اسلامی ، برنامه ریزی دارد . چراکه با رشد روحیه استقلال طلبی و ترویج رشادت توسط شرع مقدس اسلام ، جوامع بشری ، از سلطه ی قدرت ها و مستکبرین خارج خواهند شد . به همین خاطر اسلام ، هدف مستقیم قدرت ها خواهد بود . برای اینکار از راه های مختلفی استفاده می شود اما اساسی ترین راه ، برای از بین بردن اسلام ، هدف قرار دادن روحیه ی ایمانی و اراده ی جوانان یک ملت .
 آنچه مسلم می نماید و ایضا بسیار مهم بوده و از نکته های اساسی است ؛  اینست که در طول تاریخ با گذشت زمان ، شیوه های اصلیِ فاسد کردن و یا آبادانی ، عوض نمی شود . اگرچه با گذشت زمان و تغییرات وضعیت جوامع ، ممکن است اشکال مبارزه ی فرهنگی تغییر پیدا کند اما این شکل ، یک باطن اصلی دارد و آن هم هدف قرار دادن روحیه ی ایمانی و اراده ی قوی جوانان یک ملت است و در جوامع اسلامی ، نمود این هجمه ، در تضعیف رابطه ی جوان با دین و نظام دینی بروز خواهد داشت .
این یک اصل است که دشمن اگر بخواهد در جامعه ی دینی به هدف خود برسد باید رابطه ی بین اقشار جامعه و جوانان را با دین و نظام دینی تضعیف نماید . به همین خاطر ، از راه های مختلفی وارد می شود تا این تضعیف صورت بگیرد که اگر این امر حاصل شود ، نظام دینی ای که با اتکاء به مردم ، حیات دارد ، به یک نظام مرده تبدیل خواهد شد و این نظام بی روح ، به راحتی قابل حذف خواهد بود و وقتی این نظام حذف شود ، دشمن به هدف خود رسیده است .
تامل در فرمایشات مقام معظم رهبری ، به عنوان سکاندار ولایت فقیه ، نقاط کور ذهنی کسانی را که بدون دید و نگرش خاص ، با این تکنولوژی سروکار دارند ؛ روشن می نماید .
برای رسیدن به این هدف ، دشمن از تاکتیک های متعددی استفاده می نماید که اهم آنها از این قرار می باشد :

 

 

اما آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد ، اینست که این تکنولوژی که با هدف سلطه ی تجاری در کشورها و پس از آن کودتای فرهنگی و نیز کودتای نظامی طراحی شده است ، ابزاری خطرناک بوده که استفاده ی از آن مستلزم آگاهی از زباله های آن می باشد .  به امید آنکه با بالابردن آگاهی های خود در این زمینه به دلیل رویارویی با یکی از عظیم ترین تکنولوژیهای روز دنیا ، از زوائد سمی آن بکاهیم و محیط اینترنت را ، محیطی امن و به دور از توطئه های دشمن ، محلی برای تبادل ایده های و آراء علمی قرار دهیم و از آن منبری بسازیم به قداست منابر علماء .

ان شاء الله



منبع : مداحی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد